Kosketus

Roland Persson, Panama Papers, 2016. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. © Paula Virta / EMMA

Kosketus-näyttely esitteli suomalaista ja kansainvälistä ajankohtaista nykytaidetta. Näyttelyn punainen lanka oli ihmisyys, jonka kautta pohditaan elämän peruskysymyksiä. Kokonaisuus koostuu eri teemoista, jotka käsittelevät mm. identiteettiä ja havaintoa sekä suhdettamme kehoon ja ympäröivään tilaan.

Elina Brotheruksen ja Artor Jesus Inkerön mediateoksissa tarkastellaan ihmiskehon suhdetta arkkitehtuuriin ja kulttuuriseen ympäristöön. Paikkasidonnaisista teoksistaan tunnetun Hans Rosenströmin Kaiken osana (2011-2019) on ääni-installaatio, johon kuuluu sille rakennettu oma tila. Teoksen äänitallenne on äänitetty paikan päällä binauraalisella tekniikalla keinopään avulla. Oikeaa kuuntelutilannetta simuloiva ääniteos luo voimakkaan tunteen vieraan läsnäolosta.

Kokonaisuudessa olivat myös mukana Alicja Kwaden Trans-For-Men (2018) ja Olafur Eliassonin Pentagonal Mirror Tunnel (2017), jotka ovat molemmat Saastamoisen säätiön tilausteoksia, varta vasten suunniteltu EMMAan sen ympäristöä ja arkkitehtuuria ajatellen.

Ihminen, arkkitehtuuri ja rakennettu ympäristö -kokonaisuudessa oli esillä teoksia seuraavilta taiteilijoilta: Elina Brotherus, Olafur Eliasson, Susanne Gottberg, Radoslaw Gryta, Tommi Grönlund & Petteri Nisunen, Heli Hiltunen, Nanna Hänninen, Artor Jesus Inkerö, Hannu Karjalainen, Pertti Kekarainen, Ola Kolehmainen, Vladimir Kopteff, Alicja Kwade, Tatsuo Miyajima, Pekka Nevalainen, Tiina Pyykkinen, Silja Rantanen ja Hans Rosenström.

Kosketus-näyttelyn mediahuoneeseen avautui uudistuksen kanssa samanaikaisesti William Kentridgen (s. 1955) teos Other Faces, joka on esillä 8.10.2019-26.1.2020. Eteläafrikkalaisen Kentridgen animaatio sijoittuu apartheidin jälkeiseen Johannesburgiin. Teos rakentuu hiilipiirustuksista, joiden kumittamis- ja päällepiirtoprosessin Kentridge on kuvannut 35 mm:n kameralla. Kentridge käsittelee teoksissaan sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja ammentaa teostensa aiheet Etelä-Afrikan väkivaltaisesta historiasta ja sen heijastuksista nykypäivässä.