Valmistuvien kuvataitelijoiden mentorointi

 Kuvataideakatemian kansainvälinen mentorointiohjelma tarjoaa opetusmallin, jossa kansainvälisesti menestyneet taiteentekijät, kuraattorit ja taidealan toimijat tukevat maisteritason opiskelijoita ja syventävät heidän ymmärrystään toiminnasta kansainvälisessä taidemaailmassa ja sen verkostoissa.

Kuvataiteen maisteriopiskelijoiden mentorointiohjelma täydentää entisestään Kuvataideakatemian laajaa opetusohjelmaa. Saastamoisen säätiön mahdollistama kaksivuotinen ohjelma tukee opiskelijoiden oppimista ja taiteellista työskentelyä, jotta he saisivat koulutuksesta kaiken mahdollisen hyödyn. Mentorit tarjoavat henkilökohtaista ohjausta niin opiskelijoiden kuin ryhmienkin tarpeisiin räätälöityjen opetustilanteiden, työhuonekäyntien ja keskustelujen yhteydessä. Kansainväliset tutustumismatkat tarjoavat opiskelijoille ainutlaatuisia työkaluja oman taiteen tarkasteluun ja Suomen ulkopuolisen taidemaailman tuntemukseen. Mentoroinnissa voidaan tarkastella työskentelymetodeja, urakokemuksia, ammattimaista verkostoitumista, teknistä asiantuntijuutta ja ajankäyttöä sekä kehittää kirjallisia taitoja. Henkilökohtaisen ja ammatillisen suhteen kautta mentorointi kannustaa opiskelijaa eteenpäin sekä tukee luovien taitojen ja ajattelun kehittymistä. Vuodesta 2017 maisteriopiskelijoiden mentoreina ovat toimineet kuraattori Angela Rosenberg ja taiteilija Pilvi Takala. Ohjelman ensimmäisen mentorit vuosina 2015–2017 olivat Ahmet Öğüt ja Pilvi Takala.

  • Vuosina 2021-2023 mentoreina toimivat taiteilijat Angela Rosenberg ja Hans Rosenström
  • Vuosina 2019-2021 mentoreina toimivat taiteilijat Angela Rosenberg ja Pilvi Takala.
  • Vuosina 2017-2019 mentoreina toimivat taiteilijat Angela Rosenberg ja Pilvi Takala.
  • Vuosina 2015-2017 mentoreina toimivat taiteilijat Ahmet Öğüt ja Pilvi Takala.

Hans Rosenström (s. 1978, Lohja) on opiskellut sekä Malmön taideakatemiassa että Kuvataideakatemiassa, josta hän valmistui taiteen maisteriksi vuonna 2007. Hän asuu ja työskentelee Tukholmassa.Rosenströmin teokset ovat installaatioita, jotka käsittelevät katsojan psyykkistä ja fyysistä suhdetta tiettyyn aikaan ja paikkaan. Teokset on usein tehty huolella tilaan, j ossa ne koetaan. Tilanteiden luomiseksi Rosenström käyttää useita eri välineitä ja materiaaleja, hetkellisistä mutta fyysisesti aistittavista äänistä arkkitehtonisiin rakenteisiin. Katsojan läsnäolo on olennainen osa teoksia, jotka tulevan valmiiksi vasta kun ne aktivoidaan.Rosenström on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin, esim. A I S T I T / coming to our senses, Taidehalli, Helsinki (2021), Anatomy of Political Melancholy, Schwarz Foundation, Ateenan konservatorio, Kreikka (2019),   Was Forever, Until It Was No More, 1st Riga International Biennial of Contemporary Art, Riika (2018), The Garden – End of Times, Beginning of Time, Aros Triennial, Århus, Tanska (2017), The Vanishing Point of History, L'Été Photographique de Lectoure, Ranska (2015), Theater of The Mind, Cranbrook Art Museum, Bloomfield Hills, Yhdysvallat (2014) ja Nouvelles Vagues: The Black Moon, Palais de Tokyo, Pariisi, Ranska (2014). Rosenströmin yksityisnäyttelyitä ovat olleet esimerkiksi No Land is an Island Kuntsin modernin taiteen museossa Vaasassa (2019), a u g u s t Helsinki Contemporaryssa (2017), Off Seasons yhteistyössä Stormglasin kanssa Espoon modernin taiteen museossa EMMAssa (2017) ja Du utan jag Moderna Museetin Studion-tilassa Tukholmassa (2011).

Rosenströmin teoksia on useissa kokoelmissa kuten R. Guggenheim säätiössä New Yorkissa, Nykytaiteen museo Kiasmassa, EMMA – Espoon modernin taiteen museossa, Amos Rexissä ja Saastamoisen säätiössä. Vuonna 2020 Rosenströmille myönnettiin mediataiteen valtionpalkinto. Vuonna 2015 hän oli yksi Ars Fennica -palkintoehdokkaista ja vuonna 2011 hänelle myönnettiin Taideyhdistyksen dukaattipalkinto.

Angela Rosenberg (s. 1968 Frankfurt, Saksa) on johtava taidekonsultti, jolla on laaja kokemus kansainvälisestä taidemaailmasta. Koulutukseltaan hän on taidehistorioitsija, ja hän on uransa aikana kuratoinut laajoja näyttelyitä, julkaisuja ja taidetapahtumia. Osa hänen projekteistaan on käsitellyt taideinterventioita museoissa ja taidekokoelmissa, ja hän on myös kehittänyt uusia taiteen esittämismenetelmiä. Hänen keskeisiä hankkeitaan ovat olleet Philippe Parrenon yksityisnäyttely Berliinin Gropius Baussa, Humboldt Lab Dahlem sekä Staatliche Museen zu Berlinin aasialaisen taiteen museon ja etnologisen museon kokoelmat. Vuodesta 2000 lähtien hän on työskennellyt paljon Berliinissä erilaisten näyttelyiden ja julkaisujen parissa, joista esimerkkeinä taiteilijoiden kuratoima sarja Berliinin Temporäre Kunsthallessa ja Tokion nykytaiteen museossa. Hänen nykytaidetta käsitteleviä artikkeleitaan ja muita kirjoituksiaan on julkaistu kansainvälisissä taidelehdissä, taidekirjoissa sekä monissa kulttuurikeskuksissa ja yksityiskokoelmissa.

Pilvi Takala (s. 1981, Suomi) on kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Berliinissä ja Helsingissä. Hänen videoteoksensa perustuvat performatiivisiin interventioihin, joissa hän yhteisöjä tutkimalla kartoittaa sosiaalisia rakenteita ja kyseenalaistaa ihmisen toiminnan normatiivia sääntöjä ja totuuksia eri konteksteissa. Takalan teokset osoittavat, miten yhteisöllistä tilannetta hallitsevat näkymättömät säännöt on usein mahdollista paljastaa vain rikkomalla kyseinen tilanne. Takalan teoksia on nähty lukuisissa taidetapahtumissa ja instituutioissa kuten MoMA PS1, New Museum, Palais de Tokyo, Kiasma, Baselin taidehalli, Temple Bar Gallery + Studios, Manifesta 11, Careof, CCA Glasgow, Rotterdamin kansainvälinen elokuvafestivaali, HotDocs, Witte de With ja 9. Istanbulin biennaali. Takalalle on myönnetty Hollannin Prix de Rome vuonna 2011 ja Emdash Award sekä Valtion kuvataidepalkinto vuonna 2013.


Ahmed Öğüt
 (s. 1981, Turkki) on kansainvälistä mainetta saavuttanut turkkilainen kuvataiteilija, jonka teoksia on nähty lukuisissa museoissa, biennaaleissa ja festivaaleilla ympäri maailmaa. Vuonna 2009 Öğüt edusti Turkkia Venetsian Biennaalissa yhdessä Banu Cennetoğlun kanssa. Suomalaiset muistavat hänet Checkpoint Helsingin projektista Fahrenheit 451: Uusintapainos, jossa Helsinkiä kiersi kiellettyjä kirjoja valmistava paloauto. Öğütin teoksia löytyy merkittävistä kansainvälisistä kokoelmista, mukaan lukien Kiasman kokoelmat Suomessa. Ahmet Öğüt oli syksyllä 2014 ensimmäinen Kuvataideakatemian Visiting professor -ohjelman vieraileva professori. Hän teki professuurinsa kuvanveiston koulutusohjelmassa.

Kuva: Petri Summanen, ©Kuvataideakatemia