Business of Culture -ohjelma

Kulttuuriala on nopeassa kasvussa. Muuttuvat sosiaaliset, taloudelliset ja teknologiset trendit luovat uusia haasteita ja vaikuttavat yleisön tapaan kuluttaa ja kokea kulttuuria. Muuttuva ympäristö heijastuu myös tapaan tuottaa ja luoda taidetta. Kulttuurin aseman vahvistamiseksi yhteiskunnassa täytyy kulttuurijohtajien oppia taitoja, joiden avulla he voivat vaikuttaa myös oman organisaationsa ja alansa ulkopuolella. Tätä varten tarvitaan uusia johtamistapoja ja käsityksiä johtajuudesta.

Saastamoisen s√§√§ti√∂ tukee Aalto EE:n luotsaamaa The Business of Culture -ohjelmaa, jonka tarkoitus on kasvattaa ja kehitt√§√§ kulttuurialan asiantuntijoiden ymm√§rryst√§ siit√§, miten tehokkaalla johtajuudella ja syv√§llisell√§ liikealan tuntemuksella voidaan uudistaa organisaatioita. Ohjelmassa tutkitaan, mit√§ tulevaisuus tuo tullessaan taiteelle ja kulttuurille ‚Äď mik√§ on kulttuurin arvo digitalisoituvassa maailmassa ja muuttuko alan identiteetti? Tuleeko taiteen ja kulttuurin kokeminen olemaan kenties yksi niist√§ harvoista kokemuksista, jota ei voi tulevaisuudessa automatisoida? Ohjelma tarkastelee kysymyksi√§ monesta eri n√§k√∂kulmasta, kuten innovaatioiden, johtamisen, designin ja strategian kautta.

Säätiön tuen avulla mahdollistetaan viiden opiskelijan osallistuminen koulutukseen. Ohjelman muita tukijoita ovat muun muassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto. Ohjelma on toteutettu yhteistyössä Gothenburg University School of Executive Educationin ja Ruotsin suurimman designmuseon Nationalmuseumin kanssa.

Kuva: Aalto EE