Business of Culture -ohjelma

Kulttuuriala on nopeassa kasvussa. Muuttuvat sosiaaliset, taloudelliset ja teknologiset trendit luovat uusia haasteita ja vaikuttavat yleisön tapaan kuluttaa ja kokea kulttuuria. Muuttuva ympäristö heijastuu myös tapaan tuottaa ja luoda taidetta. Kulttuurin aseman vahvistamiseksi yhteiskunnassa täytyy kulttuurijohtajien oppia taitoja, joiden avulla he voivat vaikuttaa myös oman organisaationsa ja alansa ulkopuolella. Tätä varten tarvitaan uusia johtamistapoja ja käsityksiä johtajuudesta.

Saastamoisen säätiö tukee Aalto EE:n luotsaamaa The Business of Culture -ohjelmaa, jonka tarkoitus on kasvattaa ja kehittää kulttuurialan asiantuntijoiden ymmärrystä siitä, miten tehokkaalla johtajuudella ja syvällisellä liikealan tuntemuksella voidaan uudistaa organisaatioita. Ohjelmassa tutkitaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan taiteelle ja kulttuurille – mikä on kulttuurin arvo digitalisoituvassa maailmassa ja muuttuko alan identiteetti? Tuleeko taiteen ja kulttuurin kokeminen olemaan kenties yksi niistä harvoista kokemuksista, jota ei voi tulevaisuudessa automatisoida? Ohjelma tarkastelee kysymyksiä monesta eri näkökulmasta, kuten innovaatioiden, johtamisen, designin ja strategian kautta.

Säätiön tuen avulla mahdollistetaan viiden opiskelijan osallistuminen koulutukseen. Ohjelman muita tukijoita ovat muun muassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto. Ohjelma on toteutettu yhteistyössä Gothenburg University School of Executive Educationin ja Ruotsin suurimman designmuseon Nationalmuseumin kanssa.

Kuva: Aalto EE

Aalto EE:n Business of Culture-blogi:

Laura Hirvi